• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
Magical Movies

Magical Movies

Find magien i filmene

  • Seerguide: Jul i Valhal
    • Introduktion
    • Rejsen til Mormor
    • Jul i Midgård
  • Fiktion
    • Kundskabens Træ
    • Fred til Lands
    • Harry Potter og De Vises Sten (2001)
    • Validation (Kortfilm, 2007)
    • Nu er solen død (Kortfilm, 2015)
  • Dokumentar
    • 52 Dage Som Hjemløs
    • Dokumentar
  • Filmessays
    • Film er mere end underholdning
    • En rejse til fantastiske verdener
    • Lidt om mig – og mine “Skjulte Talenter”
    • Om Julefilm
    • Narrativet i film
    • Essay
  • Filmproduktioner
  • Filminspiration
    • Top 10: Det bedste fra 2021
    • Top 10: Det bedste fra 2020
    • Top 10: Længste film jeg har set
  • Om Magical Movies
Du er her: Forside / Anmeldelse / 52 Dage Som Hjemløs

52 Dage Som Hjemløs

12. april 2017 by Gilbert Hedegaard Skriv kommentar

Produceret af Monday for DR. 
Episoder i alt: 7
Anmeldte Episoder: 3
Længde: ca. 28 minutter

Siden midten af januar, har Danmarks Radio sendt flere dokumentar-serier, med udgangspunkt i udsatte borgergrupper. Dette inkluderer “De skjulte talenter” om unge mennesker med autisme, “Fattig eller forkælet” om kontanthjælpsmodtagere og “frihed, lighed og tømmerlus” om udsatte borgere i et byggefirma. En fjerde af disse dokumentarer er “52 dage som hjemløs,” om de hjemløse i samfundet. Disse fire dokumentarer formidler livet i en udsat gruppe af mennesker, som sjældent bliver hørt. “52 dage som hjemløs” er ingen undtagelse.

Dokumentaren handler om Toke. Han bor med sin kone og datter i en lejlighed i København. Han lever et trygt liv som professionel fotograf, men hans barndom var på helt andre vilkår. Som han forklarer med speaken i episode 1, havde han “en barndom i et miljø præget af stofmisbrug.” Som barn boede han nogle år på gaden i Norge, indtil han som 12-årig blev fjernet fra sin mor. Derefter boede igen i Danmark hos sin farmor. Toke har derfor besluttet sig for, at vende tilbage til livet på gaden. De eneste hjælpemidler han må medbringe er sit videokamera. Han er nu uden mobil, pung og kreditkort. Nøglene til lejlighed, har han lagt hjemme hos sin kone og deres datter. Hans 52 dage som hjemløs begynder kl. 21 d. 12. november 2016.

Fotografen Toke

På grund af Tokes baggrund som fotograf, har han optaget det meste af dokumentaren selv. Dette betyder, at det “filter” seeren ville have, bliver fjernet. Toke både oplever, mærker og registrer livet som hjemløs. Toke bruger sit håndholdte kamera til at dokumenter disse oplevelser. Serien bliver derfor meget personlig. Seeren får let ved identificerer sig med Tokes oplevelser. Vi er med overalt. Toke fortæller sine egne overvejelser om hjemløshed til kameraet og bruger det også til lade de hjemløse fortælle deres.

Toke begynder sine “52 dage som hjemløs” på egen hånd. Han føler sig ikke parat til at snakke, og har det som om han trænger sig på. Alligevel lykkedes det for Toke at finde et sted og sove. Først udenfor, men han må flytte, da han allerede efter en time er blevet kold. Heldigvis finder han et loftrum som står åbent. Der tilbringer han resten af natten. Den følgende dag har han det ligeledes svært. Han skal skaffe mad og giver derfor flaskeindsamling et forsøg. Forsøget slutter hurtigt, da han simpelthen ikke får nok penge. Senere møder han seriens første hjemløse, Theis og Elliot.

Theis og Elliot

Theis er for nyligt blevet løsladt fra fængslet. Han har allerede flere uddannelser, smart tøj, gode historier og godt humør. Theis tog sine uddannelser, mens han boede på gaden. Dette er seriens første, men ikke eneste hjemløs, som har taget uddannelser på gaden. Theis er vant til livet på gaden og kender også et sted de kan sove. Theis og Toke følges til Christianshavns torv. På Christianshavns torv, møder de Elliot, der ligesom Theis, lige er blevet løsladt fra fængslet. Han er afhængig af hårde stoffer og skal sove med Theis og Toke.

Afhængighed på gaden

Det hårde liv på gaden bruger Toke sit håndholdte kamera til at formidle. Dette ses allerede i episode 2, da Toke filmer, mens Elliot tager sit fix. Elliot er meget åben sin afhængighed og er klar over at han kan dø af en overdosis. Elliot er meget ansvarsfuld og rydder pænt op efter han har fikset. Han ved, at andre kan blive syge af at røre han fixegrej. Scenen er meget grænseoverskridende og nødvendig for serien. Seeren ønsker, ligesom Toke, at kigge væk. Men ligesom Toke, er vi tvunget til at se alle de detaljer, vi helst ikke vil se. Det bliver en del af livet på gaden, at man er afhængig.

Afhængigheden er enten af hårde stoffer, cigaretter og/eller alkohol. Dette kan også på mange af de andre hjemløse som Toke møder i serien. Afhængighed tager Toke også stilling til i episode 3. Han har mødt to unge hjemløse, og de har fået noget gratis tøj på Nørrebro. Så bliver Toke rastløs, da han “mangler” en motivation til at skaffe penge. Han forstår derfor, hvorfor hjemløse ofte har et (mis)brug af stoffer, alkohol og cigarette. Toke er meget tæt på, at ønske en afhængighed. Det er ikke det eneste, som stresser Toke. Fordi han bor på dagen, skal han hver dag finde et nyt sted at sove. Det er typisk den del af dagen, som Toke hader mest.

Heldigvis møder Toke ofte nye mennesker på gaden. Så ofte, at hver episode introducerer mindst en ny hjemløs. Disse møder bruger Toke til at formidler deres historier om livet på gaden. En af disse mennesker er Claus. Han har bygget sit eget lille telt i en park i København. Parken ligger ved et industrikvarter, men kommunen ønsker at smide ham væk. De frygter, at flere hjemløse vil slå sig ned i parken. Men Claus har ikke råd til at flytte væk. Claus kan ikke sparer op til en ny bolig, fordi han er på kontanthjælp. Derfor må han ikke have mere end 10000 kr på sine konti.

Ukendte adresser

Parken som Claus bor i, er bare en af seriens mange locations. En anden er i nærheden af Thies’ nye lejlighed. Theis’ nye lejlighed er en de få glade øjeblikke i serien. Han begynder straks at danse, da han er vild med området og at kommunen endelig har tildelt ham et sted at bo. Han er derfor ikke længere tvunget til at bo på gaden.

Adresserne på alle seriens locations holdes skjult. Dette inkluderer også Thies nye lejlighed. Alligevel er der nogle locations som bruges flere gange. Nogle gange kan seeren måske genkende noget, da meget af serien foregår i indre københavn, på nørrebro eller vesterbro, i togene eller på togstationerne. Der er dog en anden, mere praktisk grund til at skjule adresser. Uden navn på locations, kan DR beskytte de hjemløses overnatningssteder. De flere hjemløse har et foretrukket sted at overnatte, og dette ønsker DR selvfølgelig ikke at afsløre. Dette har været et stort arbejde for DR. Der kræves bl.a. tilladelse til at film i s-toge og på stationerne, og mange af de virksomheder som kommer med i serien, har måske også ønsket at kende til optagelserne.

Mange af de historier som de hjemløse handler om svigt. Det kan være svigt fra enten familien eller det kommunale system. Dette hører Toke om første gang i episode 3. Han møder Tom, som fortæller at hans familie ikke vil kendes ved ham. Kun fordi Tom bor på gaden, vil familien ikke se ham. Derfor bliver de hjemløses liv og skæbner et “spejl” ind Tokes egen barndom. Toke må dog anses for at være en af de “heldige” hjemløse. Efter at have boet på gaden i Norge med sin mor, blev han som 12 årig sendt til Danmark for bo med sin mormor. Dette reddede ham fra sin skæbne som hjemløs.

Tokes barndom

Serien “52 dage som hjemløs,” fungerer derfor som et spejl af Tokes egen barndom. Han oplever han egen barndoms miljø, på egen krop. Han får dermed nogle erfaringer og forstår livet som hjemløs. Seeren er med på den rejse. For at hjælpe seeren med at forstå han rejse, bruger han speak til at formidle nye aftaler med de hjemløse.

Det er mange af disse oplevelser, som får Toke til at reflekterer over livet som hjemløs. Han begynder at sætte pris på, at have et sted at sove hver eneste nat. Dette kommer særligt til udtryk, når han sover med nye hjemløse. Han bliver hele tiden overrasket over, at de gider sove med ham. Det er fra begyndelse gjort klart, at det er hans valg, at leve som hjemløs i 52 dage. Dette er årsagen til, at nogle af de hjemløse fortæller han, at han aldrig vil kunne forstå deres liv. Han gør det frivilligt og kan i princippet tage hjem når han vil. Menneskene han er sammen i perioden på 52 dage er hjemløse for livet. De kan ikke “bare” tage hjem.

Trods dette, lykkedes det Toke at formidle deres historier. Disse historie, sætter han også i perspektiv med både hans egen og de andre hjemløses historie. Han finder ud af, at de fleste hjemløse, har oplevet et stort svigt på et tidspunkt i livet. For nogle skete svigtet i barndommen, for andre senere i livet. Desværre er der ingen i serien, som har meget støtte, selvom der er meget kærlighed og familie i hjemløse miljøet.

“52 dage som hjemløs” giver et troværdigt billed af hjemløse i Danmark. Det håndholdte kamera kommer de hjemløse i møde. Derfor er det lettere for seeren, at lytte til og forstå de hjemløses ofte barske historier. Er du interesseret i de hjemløses historier og vil have idé om livet på gaden, er dette en serien du skulle se. “52 dage som hjemløs” kan ses DR TV indtil 27. april.

Gilbert
Magical Movies

Del artiklen:

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on Pinterest
  • Share on Tumblr

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Related

Skrevet i: Anmeldelse, Dokumentar, Tv-serie Tags: dokumentarfilm, DR, Hjemløs, Jul, Monday Produktion, tv-serier

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube

Læserinteraktioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Primær Sidebar

  • Seerguide: Jul i Valhal
    • Introduktion
    • Rejsen til Mormor
    • Jul i Midgård
  • Fiktion
    • Kundskabens Træ
    • Fred til Lands
    • Harry Potter og De Vises Sten (2001)
    • Validation (Kortfilm, 2007)
    • Nu er solen død (Kortfilm, 2015)
  • Dokumentar
    • 52 Dage Som Hjemløs
    • Dokumentar
  • Filmessays
    • Film er mere end underholdning
    • En rejse til fantastiske verdener
    • Lidt om mig – og mine “Skjulte Talenter”
    • Om Julefilm
    • Narrativet i film
    • Essay
  • Filmproduktioner
  • Filminspiration
    • Top 10: Det bedste fra 2021
    • Top 10: Det bedste fra 2020
    • Top 10: Længste film jeg har set
  • Om Magical Movies

Seneste indlæg

  • Nul Stjerner – et femstjernet rejseshow
  • Væmmelige film: “Raw” (2016)
  • Top 10: Det bedste fra 2021
  • Jul i Midgård
  • Ragnarok

Kategorier

  • Anmeldelse
  • Dokumentar
  • Drama
  • Essay
  • Fantasy
  • Film
  • Fred til Lands
  • Gyser
  • Julefilm
  • Julekalender
  • Julekalenderens historie
  • Kortfilm
  • Opdatering
  • Seerguide
  • Top 10
  • Top 100
  • Tv-serie
  • Uncategorized
  • Vemmelige film

Arkiver

  • juli 2022
  • marts 2022
  • januar 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • juli 2021
  • maj 2021
  • marts 2021
  • november 2020
  • marts 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • april 2017
  • marts 2017
  • august 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015

Seneste kommentarer

  • Nul Stjerner - et femstjernet rejseshow - Magical Movies til Nul Stjerner
  • Sofies Hemmelighed - Magical Movies til Runemagi til Jonas
  • Sofies Hemmelighed - Magical Movies til Manden i hulen
  • Manden i hulen - Magical Movies til Sofies Hemmelighed
  • Rejsen til Mormor - Magical Movies til Manden i hulen

Kategorier

Anmeldelse (10) Dokumentar (4) Drama (7) Essay (6) Fantasy (29) Film (12) Fred til Lands (1) Genrer (0) Gyser (2) Julefilm (1) Julekalender (28) Julekalenderens historie (1) Kortfilm (2) Opdatering (1) Seerguide (25) Top 10 (3) Top 100 (1) Tv-serie (29) Uncategorized (1) Vemmelige film (1)

Magicalmovies på sociale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log ind

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Cookie settingsACCEPT
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR
Go to mobile version