Som de fleste unge mennesker, er de unge i klassen ukoncentreret om undervisningen. Malmros viser dette, i filmens første scene. Deres lærer viser lysbilleder af New York og dette forpligter til ro i klassen. De unge er istedet optaget af, at smide med papir og komme med sjove kommentarer til Frihedsgudinden. En af eleverne, mener hun står med en is, og ikke en fakkel. Deres lærer kalder efterfølgende skolen rektor ind i klassen. Der skal løses et problem, så eleverne kan lærer at opfører sig ordentligt.
Rektor forklarer eleverne, at de er privilegeret at gå på en gymnasieskole. De bliver undervist af højt estimeret og kvalificerede lærere. Derfor forventes der disciplin, som eleverne naturligvis ikke besidder. Eleverne skal nok rejse sig, når en lærer kommer ind i klassen, men det er nok svært at forvente mere end det.
Derfor beder rektoren eleverne om at komme med forslag til, hvordan dette problem skal løses. Derfor kommenterer Anne-Mette:
Vi må jo prøve på, at opfører os noget bædrere
Anne Mette
Willy er enig med Anne-Mette om dette, men har ikke yderligere kommentarer. Niels-Ole foreslår et bødesystem, og Elin foretrækker, at de selv kan finde ud af det. Mona er enig med Anne-Mette og Niels-Ole, ligeledes er Willy, der også er enig med Mona. Heraf får Mona navnet “Klister.”
Du kan læse mere om karakterenes indbyrdes forhold her:
Del 2: Karakterne
Del 3: Forældre og ungdommen
Kundskabens træ oversigt
[…] Del 1: SkoletidenDel 2: KaraktereneDel 3: Forældre og unge mennesker […]