Premiere: DR1, 1. juli 2019 Medvirkende: Morten Kirckhoff, Jan Elhøj Rejserne går til: Albanien, Georgien, Kairo, Moldova, Ukraine, Japan, Transnistrien, Danmark (Gedser og Bornholm), Sydtyskland, Nordsverige, Transsylvanien, Holland, Polen, Grækenland og Lichtenstien. Længde: ca. 30 min pr. episode. Producent: Impact TV (Sæson 1 og 2), Liquidminds TV (Sæson 3 og 4), for DR. Stream: DRTV - alle 4 sæsoner.
“Nul Stjerner” havde premiere på DR2 i 2019 og blev sendt i året for DRs rejsetema. Jan og Morten tog rundt i verden og besøgte alle de lande, lokationer og destinationer, som den typiske danske turist ikke besøger. De ville rejse billigst muligt – og sjovest muligt. 2. Sæson fik premiere året efter, med en smule improvisation, da den var optaget under Coronapandemien. Jeg er stadig nysgerrig på, om Jan og Morten lige nåede ud af Japan, inden nedlukningen begyndte dér. Kort efter sæsonens premiere skrev jeg en anmeldelse af serien, som du kan læse her. Sidste år kom 3. sæson, og nu en 4. sæson. I denne lille artikel vil derfor ikke anmelde serien, med i stedet forsøge af forklarer, hvorfor jeg mener, at Jan og Mortens rejseshow er så godt TV.
Hotelanmeldelser (og besøg)
I seriens første sæson begynder den første naturlige diskussion typisk ved deres valg af hotel eller andre overnatningsmuligheder. Jan og Morten læser udvalgte “interessante” anmeldelser op fra Trustpilot.com af deres valgte hotel. Jo værre anmeldelse, jo bedre synes de om hotellet. Når der ikke lige er et hotel i nærheden, finder de i stedet det omvendte af den typiske turists valg. Eksempelvis i Nordsverige (S3) hvor de lejer en campingvogn ved en sø. På den modsatte side af søen ligger et ishotel, der er meget dyrere og ikke nær så tæt på vandet. Dermed argumenterer de for, at campingvognen ved søen er bedre end ishotellet – og meget billigere.
Når Jan og Morten rejser rundt, er det med et meget lille crew – kun en fotograf og en tilrettelægger (dokumentar-instruktør). Da rejserne er billige, er det ikke kun Jan og Morten, der overnatter på “dårlige” hoteller eller på andre interessant stedet. Det gør deres fotograf og tilrettelægger også. Derfor er det helt naturligt, at Jan og Morten bruger tid på at vise os deres overnatningslokaliteter, uanset om det er forladt hus, en strand, en hytte eller et dårligt anmeldt hotel.
Impulsive beslutninger og hjælp til lokale
“Nul Stjerners” formål er at vise den kultur, som den typiske turist ikke oplever. De anerkender kulturen, som den er, og deres mission er at blive klogere på deres destinations historie og kultur. De vil møde de lokale, som de er, på de lokales præmisser. Samtidig er de bevidste om, at det er meget privilegeret at komme fra Danmark, og derfor hjælper de med, hvis det muligt. De hjælper med at samle skrald i Georgien og giver en lokal en oplevelse for livet, da de synger karaoke i udkants-Japan.
Samtidig er de også villige til at tage impulsive beslutninger netop for at opleve den lokale kultur. De er nysgerrige og imødekommende og søger bare nye oplevelser, også selvom de ikke altid selv ved præcis, hvad de kaster sig ud i. I Kairo får Jan og Morten taget billede af dem, ved pyramiderne. De er nysgerrige på fotografens (og kameludlejerens) liv. Derfor bliver de inviteret med til et bryllup i hans familie.
Brylluppet afholdes langt væk fra det turistede Kairo – og de ved overhovedet ikke, hvad de kan forvente. Samme nysgerrighed ses også i Georgien, da de beslutter sig for at lede efter den gamle Lenin-statue, som de finder lidt væk Tiraspol. Festen i Kairo giver os danskere indblik i Egyptisk kultur og familieforhold, mens statuen fortæller os om Georgiens historie, som kulturen selv har svært ved at vedkende sig. Jan og Morten ikke bare undersøger kulturen og er nysgerrig på den, de udfordrer også sig selv og seeren. Derfor er de også nødt til at snakke om og vise potentielt kontroversielle vinkler på denne kultur.
Ja tak, Ja tak og Ja tak
Når Jan og Morten er på tur i “Nul Stjerner”, har de et princip om altid at sige til “ja”. Ligeledes, hvis de lokale kommer med forslag eller tilbyder dem noget ukendt, siger de “ja tak”. Første gang det ses, er på deres besøg på en lokal restaurant i Albanien (EP1). Dér for de serveret et lammehoved hver. Det havde de nok ikke intentioner om at bestille, men de smager alligevel på maden. Det er dog i tredje sæson, da de ender med at drikke palinka, der er den lokale hjemmebrygget alkohol i Albanien, det går helt galt (eller missionen lykkedes). Både Jan og Morten bliver godt berusede, det i en sådan grad, de knapt kan huske deres fest med de lokale dagen efter. Dette viser, at de virkelig mener det, som de skriver på deres Facebook side, at de siger “ja” til alt. Det viser samtidig os seere, at vi måske bare skulle kaste os ud i at gøre som de lokale, for at lære mere om den kultur vi er gæst hos.
Ukendte destinationer
I seriens 3, og snart 4, sæson, besøger Jan og Morten alle mulige og umulige lande, landsdele og kulturer. De rejser for at opleve, men lige så meget for at opdage. Det første er nødvendigvis en del af rejseprogrammernes koncept, og det sidste er de kendt for, -også med deres bøger om “forladte steder.” Når de er på rejse, er de nysgerrig på kulturens historiske udvikling, og forsøger altid at diskuterer de mere ømtålelige emner, – eller hvad vi kan forestille os, måske ikke er det mest populære emne at diskutere. Dette leder selvfølgelig til mange spændende samtaler, da de fx. har svært ved at få et ordentlig svar på, hvem der ejer “Sheriff”-brandet i Transnistrien, eller hvordan pengene tjenes i Liechtenstein. På begge spørgsmål får de kun meget vage svar, og overlader det derfor til seeren selv at finde svar eller gå på opdagelse.
I andre situationer bliver det en ny historie, som der er mulighed for at fortælle. Dette sker, når Jan og Morten opdager ukendte attraktioner. I Polen får de adgang til en forladt mølle, der åbenbart er bygget en mand, som nu er død. I Georgien vil de gerne sove i munkeklosteret, men får ikke lov. Derfor søger de efter et andet egnet sted, og finder et forladt hus højere oppe. Så uanset om det er kontroversielle lokale emner de tager op, eller de ukendte historier, viser de, at det bedste er at være nysgerrig.
Skæve personligheder
Det sidste element, som gør “Nul Stjerner” til “Fem stjerners” TV, er alle de “skæve” personligheder, som serien giver taletid. Det er aldrig en klassisk kulturguide eller historieforskere, som Jan og Morten snakker med. Derimod er det de lokale, der er eksperter i egen kultur og historie, uanset hvad deres mening så ellers måtte være. Jan og Morten søger bare mennesker, der har en historie om deres land og kultur. Igen er det i seriens første episode, at de har en interessant samtale med kokken på hotellet, der viser dem morgenbuffeten. Husets specialitet udpeger han til at være ris i en muslingeskal -i ramme alvor.
Ligeledes er Jan og Morten fascineret af den samling havenisser, de ser i Tyskland og Ølkrusene i Polen. For at kunne få en god snak med et passioneret menneske, medbringer de hhv. en ny havenisse og et nyt ølkrus til samlingen. Dette giver plads til spændende snak om passionen for at samle. Det er gennem disse passionerede snakke med passionerede mennesker, at mærker Jan og Mortens passion for at rejse. Selvom vi sidder i vores trygge hjem i Danmark, kan vi altid føle den passion Jan og Morten har for deres rejser og de mennesker de møder.
At oplever kulturen:
Siden “Nul Stjerner” havde premiere på 1. sæson i 2019, har jeg fulgt med i serien. Oftere end jeg havde regnet med, har jeg genset episoder af deres rejseprogram, bare fordi det er seriøst godt tv.
Jan og Mortens vinkling af kulturer, mad, rejser, oplevelser og destinationer er jeg fascineret af. Det var derfor, jeg skrev anmeldelsen for knap 2 år siden, og har ikke kunnet slippe serien siden. Der er så mange gode scener, oplevelser og historier. Gennem deres rejser får de gjort seeren nysgerrig på andre kulturer, destinationernes historie, de lokale glemte eller oversete oplevelser og alle de ukendte destinationer, som de fleste af os stadig har til gode. Samtidig har de en respektfuld og nysgerrig tilgang, til de mennesker de møder uanset deres arbejde, profession, passion eller politiske aktivitet. Det er på denne måde, de gør seeren nysgerrig, og inspirerer os til selv at tage på kulturel opdagelse, næste gang vi rejser. Det som gør “Nul Stjerner” til “Fem Stjerners” tv, er, at vi ser kulturen, som den er, på de lokales præmisser.
Skriv et svar